Retinopatia cukrzycowa – powikłanie cukrzycy

Każda osoba, u której zdiagnozowano cukrzycę, powinna jak najszybciej umówić się na wizytę u okulisty. Cukrzyca często jest diagnozowana przypadkowo, co oznacza, że może pozostawać nierozpoznana przez wiele lat. Według Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego, choroby narządu wzroku należą do najczęstszych powikłań przewlekłej cukrzycy.

Cukrzyca wpływa na funkcjonowanie wszystkich organów, w tym oczu. Najczęściej występującym problemem jest retinopatia cukrzycowa, która rozwija się wskutek uszkodzenia drobnych naczyń krwionośnych siatkówki przez podwyższony poziom cukru we krwi. Nieleczona retinopatia cukrzycowa może prowadzić do ślepoty.

Makulopatia cukrzycowa

Makulopatia cukrzycowa, zwana również cukrzycowym obrzękiem plamki, to schorzenie dotykające centralnej części siatkówki – plamki żółtej. Leczenie tego powikłania jest skomplikowane i wymaga specjalistycznej opieki okulisty z doświadczeniem w terapii tego typu schorzeń.

Dostępnych jest kilka metod leczenia, których celem jest zahamowanie postępu choroby i zachowanie ostrości wzroku. Do opcji terapeutycznych należą: laseroterapia, leki podawane do wnętrza oka oraz zabiegi chirurgiczne. Po przeprowadzeniu dokładnej diagnostyki specjalista wybiera najskuteczniejszą metodę leczenia dostosowaną do potrzeb pacjenta.

Metody leczenia makulopatii cukrzycowej

Mikropulsowa laseroterapia siatkówki: Jest to nowoczesna metoda leczenia, stosowana z powodzeniem w przypadkach cukrzycowego obrzęku plamki. Dzięki zastosowaniu energii laserowej w postaci mikropulsów, dochodzi do poprawy stanu siatkówki, przy minimalnym uszkodzeniu otaczających tkanek.

Leczenie lekami anty-VEGF: Preparaty stosowane w leczeniu wysiękowego AMD (np. Avastin, Lucentis, Eylea) są również wykorzystywane w terapii makulopatii cukrzycowej. Skuteczność tych leków jest jednak niższa niż w przypadku leczenia AMD. Zazwyczaj potrzeba 5–6 iniekcji, aby osiągnąć stabilizację stanu siatkówki.

Preparaty sterydowe: Steroidy są bardzo skuteczne w poprawie widzenia oraz stanu siatkówki. Jednak ich długotrwałe stosowanie wiąże się z ryzykiem wystąpienia jaskry, co stanowi główne ograniczenie tej metody.

Kontrole okulistyczne a cukrzyca

Pacjenci chorujący na cukrzycę powinni regularnie poddawać się kontrolom okulistycznym. Jeżeli nie występują powikłania, zaleca się wizytę u okulisty raz w roku. W przypadku stwierdzenia retinopatii cukrzycowej, częstotliwość kontroli zależy od indywidualnego planu terapeutycznego.

Kompleksowa opieka w naszym instytucie

Zapewniamy kompleksową opiekę pacjentom, począwszy od profilaktyki, przez diagnostykę, aż po leczenie współistniejących schorzeń. Każdy pacjent jest objęty indywidualnym podejściem, a nasz zespół składa się z najlepszych specjalistów, w tym okulistów, diabetologów i internistów.