Zapalenie rogówki oka – przyczyny

Zapalenie rogówki to grupa schorzeń, które mogą mieć ostry lub przewlekły charakter. Różnią się one także w zależności od czynników, które je wywołują. Jedną z najczęstszych przyczyn zapalenia rogówki jest noszenie soczewek kontaktowych, szczególnie w przypadku niewłaściwej higieny.

W wyniku noszenia soczewek kontaktowych zapalenie rogówki ma najczęściej charakter bakteryjny, ale może także wynikać z zakażenia pierwotniakiem akantameba. Tego typu zapalenie rogówki wymaga natychmiastowego leczenia u okulisty. Zmiany w rogówce mogą także pojawić się w wyniku niektórych chorób ogólnoustrojowych.

Objawy zapalenia rogówki

Jeśli zauważysz pogorszenie wzroku, ból oka, światłowstręt, zaczerwienienie oraz wydzielinę wokół oka, konieczna jest konsultacja z okulistą. Tylko specjalista, po przeprowadzeniu badań diagnostycznych, jest w stanie ustalić właściwą przyczynę i wdrożyć odpowiednie leczenie. Objawy te nie zawsze wskazują na zapalenie rogówki, ponieważ mogą być również związane z innymi chorobami oczu.

Dystrofia rogówki oka – czym jest?

Dystrofia rogówki to zespół chorób, które wynikają z wrodzonych wad w budowie rogówki. Mogą dotyczyć różnych jej warstw i występują zarówno u młodych, jak i starszych osób. Objawy dystrofii mogą być różne w zależności od jej rodzaju – od pogorszenia widzenia po przebudzeniu, uczucia obecności ciała obcego w oku, aż po ból oka. Niektóre dystrofie przebiegają bezobjawowo i są wykrywane podczas rutynowych badań.

Z racji genetycznego podłoża choroby, nie ma możliwości wyeliminowania jej przyczyny. Leczenie opiera się głównie na łagodzeniu objawów, co znacząco poprawia komfort życia pacjenta.

Stożek rogówki – co to jest?

Stożek rogówki to schorzenie, w którym rogówka zmienia swój kształt – z płaskiej powierzchni przybiera formę stożka. Powoduje to m.in. zniekształcenie obrazu, rozmycie pola widzenia, większą wrażliwość na światło i trudności w noszeniu soczewek kontaktowych. W takich przypadkach warto zasięgnąć porady specjalisty, który może zaproponować alternatywne rozwiązania, np. soczewki miniskleralne.

Choroba może rozwijać się powoli, ale w niektórych przypadkach objawy mogą nasilać się szybko. Do skutecznych metod leczenia stożka rogówki należą m.in. pierścienie śródrogówkowe, metoda cross-linking oraz w najcięższych przypadkach – przeszczep rogówki.

Soczewki miniskleralne w leczeniu chorób rogówki

Soczewki miniskleralne to specjalistyczne rozwiązanie dla pacjentów z nierównościami rogówki oraz zespołem suchego oka. Dzięki swojej stabilnej konstrukcji, łzy gromadzą się pod ich powierzchnią, co wypełnia nierówności i nawilża rogówkę. Są one także stosowane w przypadku nieregularnego astygmatyzmu oraz wysokich wad refrakcji.

Soczewki te mają większą średnicę niż tradycyjne soczewki kontaktowe, co sprawia, że są bardziej komfortowe w noszeniu. Opierają się o twardówkę oka, która jest słabo unerwiona, dzięki czemu pacjenci odczuwają mniejszy dyskomfort.