Neuropatia nerwu wzrokowego to stan, w którym dochodzi do uszkodzenia nerwu wzrokowego, odpowiedzialnego za przesyłanie obrazów z oka do mózgu. Może prowadzić do pogorszenia lub utraty widzenia w jednym bądź obu oczach. Przyczyną uszkodzenia nerwu wzrokowego mogą być różnorodne czynniki, takie jak urazy, infekcje, zapalenia, niedokrwienie, działanie toksyn, choroby ogólnoustrojowe czy predyspozycje dziedziczne.

Objawy uszkodzenia nerwu wzrokowego

Pacjenci z neuropatią nerwu wzrokowego zgłaszają pogorszenie widzenia, które może mieć różne nasilenie – od delikatnego zamazania, aż po pełną utratę ostrości wzroku. Dodatkowo mogą występować:

• Zaburzenia widzenia barw, zwłaszcza w zakresie osi czerwono-zielonej,

• Ból oczu, szczególnie przy ich ruchach,

• Ograniczenie ruchomości gałek ocznych.

Choroba zwykle dotyka jednego oka, a w przypadku obuocznych neuropatii, objawy rozwijają się niesymetrycznie, przez co pacjent może nie zdawać sobie sprawy z zagrożenia.

W badaniu okulistycznym można zaobserwować:

• Bladość tarczy nerwu wzrokowego,

• Zaburzoną reakcję źrenic na światło,

• Utratę części pola widzenia,

• Zaburzenia przewodzenia impulsów w badaniach elektrofizjologicznych (VEP, PERG).

Przyczyny neuropatii nerwu wzrokowego

Do najczęstszych przyczyn neuropatii należą:

Zmiany niedokrwienne (czynniki ryzyka: cukrzyca, nadciśnienie, hipercholesterolemia, choroba niedokrwienna serca, stany nadkrzepliwości),

Procesy zapalne, np. w przebiegu stwardnienia rozsianego,

Uciski na nerw wzrokowy (najczęściej przez guzy),

Urazy,

Infekcje i nacieki, np. w przebiegu sarkoidozy,

Niedobory pokarmowe, np. niedobór witaminy B12,

Toksyny, takie jak metanol, etanol, tytoń, glikol etylenowy, a także niektóre leki (np. etambutol, amiodaron),

Dziedziczne neuropatie, np. dziedziczna neuropatia Lebera (LHON).

Leczenie neuropatii nerwu wzrokowego

Leczenie neuropatii nerwu wzrokowego zależy głównie od identyfikacji i usunięcia przyczyny schorzenia. W niektórych przypadkach, jak np. w wyniku urazu lub ucisku na nerw, interwencje chirurgiczne mogą być skuteczne. W przypadku zapaleń nerwu wzrokowego, takich jak demielinizacyjne lub naciekowe, pomocne mogą okazać się sterydy (dożylne lub doustne).

Niestety, w większości przypadków nie istnieje celowane leczenie neuropatii nerwu wzrokowego. Obecnie prowadzone są badania kliniczne, które dają nadzieję pacjentom z niektórymi formami neuropatii, np. dziedziczną neuropatią Lebera (LHON) czy neuropatiami związanymi z niedożywieniem.